Wersja obowiązująca z dnia

Raport o pomocy publicznej udzielonej w 2019 r.

Zgodnie z art. 6, ust. 1, pkt 5), ppkt g) ustawy o dostępie do informacji publicznej z dnia 06 września 2001 roku (tekst jednolity; Dz.U.2016.1764 z późn. zm.) podmioty wykonujące zadania publiczne, w tym jednostki samorządu terytorialnego, mają obowiązek udostępniania informacji publicznej w zakresie majątku publicznego, w tym o udzielonej przez jednostkę samorządu terytorialnego pomocy publicznej.

Ustawa o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej z dnia 30 kwietnia 2004 roku (tekst jednolity; Dz.U.2016.1808) w art. 41, ust. 2 określa zakres udostępnianej informacji i dotyczy wskazania podmiotu ubiegającego się o pomoc publiczną, beneficjenta pomocy publicznej, informacji o wielkości i formie udzielonej mu pomocy publicznej oraz o jej przeznaczeniu, podstawie prawnej, a także podmiotach udzielających pomocy publicznej.

Zasady dopuszczalności udzielania pomocy publicznej określają przepisy Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Każdy projekt programu pomocowego, w tym przewidujący udzielenie pomocy w ramach wyłączeń grupowych, oraz pomocy indywidualnej, w tym pomocy indywidualnej na restrukturyzację, wymaga uzyskania opinii Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). W opinii tej Prezes stwierdza, czy wsparcie przewidziane w projekcie spełnia przesłanki pomocy publicznej w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).

Zgodnie z art. 108 ust. 3 TFUE Komisja musi zostać poinformowana o wszelkich planach przyznania lub zmiany pomocy publicznej. Państwo członkowskie nie może wprowadzać w życie projektowanych środków dopóki Komisja nie wyda decyzji końcowej. Prezes UOKiK zawiadamia Komisję Europejską o zamiarze udzielenia wsparcia przedsiębiorcy przez polski organ administracji lub inny podmiot publiczny. Do momentu podjęcia przez Komisję decyzji w sprawie zgodności notyfikowanego (zgłoszonego) wsparcia z prawem wspólnotowym, państwo członkowskie ma obowiązek wstrzymać się z jego udzieleniem. W toku postępowania wyjaśniającego przed Komisją, Prezes UOKiK, przy współpracy innych organów i podmiotów w tym beneficjentów pomocy, przekazuje w imieniu polskich władz dane oraz dokumenty, o które wnioskuje Komisja Europejska, a także odpowiada na stawiane przez nią pytania. Zgłoszeniu podlega każdy rodzaj wsparcia, z wyjątkiem pomocy de minimis oraz pomocy udzielanej w ramach wyłączeń grupowych.

Wszystkie podmioty udzielające pomocy publicznej, w tym Gmina Sępopol, zobowiązane są do przekazywania Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawozdań o udzielonej pomocy lub informacji o nieudzieleniu pomocy (tzw. sprawozdania zerowe). Informacje te są gromadzone w bazie danych SHRIMP – Systemie Harmonogramowania, Raportowania i Monitorowania Pomocy.

Łączna wartość pomocy publicznej brutto udzielona w 2019 r. wyniosła 384 099,18 zł, a w przeliczeniu na euro 89 402,23. Raporty oraz wartości udzielonej przedsiębiorcom pomocy publicznej w 2019 r. zamieszczony został poniżej.

Załączniki